Podijeli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Izložbom, tribinama i filmskim projekcijama Velesajam kulture će se ove godine, od 19. do 21. listopada u Studentskom centru, baviti temom revitalizacije i prenamjene prostora kino dvorana te njihovih arhitektonskih zadatosti.

Izložba “Kino 041 – pogled na prošlost i sadašnjost zagrebačkih kino dvorana” postavit će se u predvorju Kina SC, u suradnji sa studentskim kustoskim kolektivom EMGE, a s ciljem da se skrene pozornost na urbanističke promjene u gradu koje lako izmiču nezapažene.

“Temeljna nit vodilja velesajamske izložbe proučavanje je zgrada zagrebačkih kino dvorana iz arhitektonsko-antropološke perspektive s ciljem osvješćivanja građana o redefiniranju prostora, posebice namjene prostora, ali i povremenoga materijalnoga preoblikovanja”, ističe se u najavi izložbe, koja će ostati otvorena do 1. studenog.

O tome kako je došlo do propadanja kvartovskih kina, gubitka njihove popularnosti i funkcije u naletu multipleksa, posjetitelji će saznati s pomoću arhivske dokumentacije iz zlatnoga doba tradicionalnih kino dvorana te dokumentacije njihova postupnoga propadanja i aktualnog stanja.

Izložbom se propituje uloga kina u urbanom tkivu grada, dok suvremene fotografije i crteži tih lokacija, kontrastno, definiraju njihovo trenutno stanje. Adaptacije prostora kinodvorana tipološki su podijeljene, od onih još uvijek djelatnih do zauvijek nestalih.

Arhitektonsko-urbanistički pogled na pitanje adaptacije prostora nekadašnjih kvartovskih kina te na film kao element popularne i masovne kulture teme su dviju tribina Velesajma kulture. O tome će govoriti arhitekti Saša Begović (3LHD) i Zdravko Krasić (Urbana tehnika) te etnografkinja Sonja Leboš.

Prva tribina, “Grad kina: prenamjena zagrebačkih kinodvorana”, bavit će se kinodvoranama kao dijelom urbanog tkiva grada koje su kao takve i relevantni vizualno-značenjski markeri grada, dok je istodobno njihova prvotna namjena izgubljena.

Tema tribine “Pop-urbis: urbanizam i film” bit će kinodvorane kao svojevrsni artefakti vremena koji nisu ostavljene praznima, ali njihova prenamjena otvara niz pitanja, od odnosa prema kulturi do antropološkog aspekta promjene percepcije pojedinaca i komentara o kolektivnoj memoriji upisanoj u prostor.

Kako se o temi ne bi samo teoretiziralo pripremljene su i filmske projekcije, s četiri filma koji se, svaki na svoj način, bave kinom kao prostorom osobnih uspomena, društvenih stupova i izumirućim dijelovima urbanoga tkiva.

U Cannesu nagrađeni poetski dokumentarac “Filmski putnici” Shirely Abraham i Amita Madheshiye govori o putujućim kinima koja jednom godišnje donose čaroliju filma u zabačena indijska sela. Projekcija se održava kao dio Kratkih slika, redovnog filmskog programa četvrtkom, koje pozornost posvećuju inovativnim filmskih strujanjima.

Rumunjski “Cinema, mon amour” u režiji Alexandrua Belca prikazuje borbu protiv gašenja lokalne kino dvorane (na programu u suradnji sa zagrebačkim Dokukinom).  To je priča o Victoru Puriceu, upravitelju, bivšem projekcionistu i dugogodišnjem ljubitelju filma i njegove dvije zaposlenice koje se trude očuvati panoramsko kino Dacia u Piatra Neamţu.

Slične su tematike i filmovi “Kino” Katerine Dude, posvećeno nekad legendarnom trešnjevačkom kinu Triglav u Okićkoj i “Kino Crvena zvijezda” Silvestra Kolbasa, portret nekadašnjega vinkovačkog kina na temelju oštećenih filmskih vrpci koje je autor našao među njegovim ruševinama.

U skladu s ovogodišnjom temom tradicionalni Kviz promjene u Klubu SC 20. listopada će proširiti uobičajena područja s filmskim temama.

Velesajam kulture ove se godine održava 14. put, a ulaz na sve programe je besplatan.H

I.V.


Podijeli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •